Populaire berichten

donderdag 7 juni 2012

Gastcollege llll - Lars Boom

Vorige week woensdag had ik alweer mijn vierde (en laatste) gastcollege van Lars Boom, Senior Professional E-Commerce bij de ANWB.  

Allereerst begon hij de laatste hoogtepunten uit het nieuws kort toe te lichten.


Bubble

Facebook koers keldert naar dieptepunt. Maandag zakte de koers na de opening met 9,6 procent in vergelijking met het slot op vrijdag. 

Trend

SoLoMo is dé trend in de travel. Dit staat voor social, local en mobile. Deze drie componenten hebben namelijk alles te maken met het gedrag van een reiziger. 



Gedrag

Disney en Las Vegas waren de meeste gezochte vakantiebestemmingen in begin 2012 in de Verenigde Staten.

Te Sociaal

Sommige mensen vinden dat social media te sociaal wordt. Tegenwoordig maken bruidsparen tijdens de ‘romantische kus’ een foto van henzelf en posten dit meteen op Twitter of Facebook. Gaat dit niet een beetje te ver? Lars Boom gaat toch ook geen foto van mijn klas op Twitter plaatsen met de tekst: ‘dit zijn de studenten waaraan ik nu les aan het geven ben’. Gelukkig niet, maar het gebeurt helaas elders in de wereld wel.

TravelNext

TravelNext is pas gelanceerd en is onderdeel van marketingfacts en reismanagers. Hier vind je alles op het gebied van online marketing en travel.

Autohuur 2.0

Autobezitters verhuren steeds vaker hun niet gebruikte voertuig. Brandstofprijzen zijn torenhoog. Autokosten rijzen de pan uit, verhuur je auto daarom eens aan een vriend of kennis. Kassa!

De Seizoenen

Op vakantie buiten het hoogseizoen, lijkt een opkomende trend te worden. Dit is niet vreemd aangezien Nederland veel zelfstandigen kent. Eigen baas, eigen tijden en een eigen vakantie ritme. Dit zou kunnen leiden tot veranderend vakantiegedrag en zelfs tot een nieuwe trend. In de toekomst zullen de prijsverschillen stabieler worden en hopelijk worden de laag- en hoogseizoenen daarmee afgeschaft.

Lars Boom wilde verder graag weten hoe wij dachten over de volgende ‘statements’, wat wij met eens of oneens moesten beantwoorden om een discussie te laten ontstaan.


1. Over vijf jaar bestaat 50% van de huidige luchtvaartmaatschappijen niet meer.

Ik ging voor het antwoord ‘eens’. Ik denk namelijk dat veel luchtvaartmaatschappijen, met name de kleinere, veel verlies zullen draaien en dus niet langer kunnen blijven voortbestaan. Natuurlijk zullen er ook veel luchtvaartmaatschappijen overgenomen worden en zullen de kleinere met elkaar gaan samenwerken.


2. Bloggen moet een vast onderdeel van de werkzaamheden zijn bij reisorganisaties.

Dit vond ik een lastige. Het is namelijk leuker om blogs van klanten te lezen over een gemaakte reis, in plaats van een blog van medewerkers. Zij zullen toch alles mooier doen voorkomen dan dat het is. Maar aan de andere kant is het juist goed om (informatie) te delen en interactie te krijgen met de klant. Zo wordt de reisorganisatie ook beter gevonden op Google en eigen gemaakte foto’s zeggen natuurlijk veel meer, dan die ingekochte plaatjes.
Dus ik ben het er mee eens, mits de medewerker wel de waarheid vertelt tijdens het bloggen, dus ook de eventuele minpuntjes.

3. Het gaat in travel steeds meer om prijs dan om kwaliteit. 
Ook dit was een lastig statement. Hier brak de discussie in de klas pas echt los. Volgens de ene helft van de klas kijkt men eerst naar prijs en dan naar kwaliteit, denk maar aan al die vergelijkingswebsites. Alle hotels kun je namelijk op prijsvolgorde zetten of je kunt aanklikken wat je maximum budget is. Maar aan de andere kant kun je ook aanvinken of je in een drie- of viersterren hotel wilt, met of zonder zwembad, all-inclusive of alleen ontbijt. De vraag is dus meer wat men onder kwaliteit verstaat. Sommige klasgenoten vonden namelijk dat service te maken had met kwaliteit.

Ikzelf vond het eerder een ‘kip-ei verhaal’. Waar kijk je als eerst naar als je gaat boeken: prijs of kwaliteit? Volgens mij gebeurt dat onbewust gewoon tegelijk, we zullen het juiste antwoord (naar mijn mening) daarom ook nooit te weten komen.

4. Any time, any place, anywhere reizen boeken is the next thing.
Dit is nu ook al het geval, dus eigenlijk was iedereen het er wel mee eens. Het gaat tot nu toe vaak alleen maar om reis gerelateerde onderdelen, zoals een taxi bestellen of alleen een hotelovernachting of een auto huren op de plaats van bestemming. Een ‘volledige’ vakantie bestellen via een mobiel of tablet zit er denk nog niet in, maar zal vast wel the next thing worden in de toekomst. Dit zal zich met name voordoen als je overal wifi kunt gebruiken (tegen lage kosten) op de plaats van bestemming. Maar dan moeten alle reisorganisaties wél beschikken over een mobiele website en dat is helaas nu nog niet altijd het geval.


5. Ik heb voldoende kennis om na mijn studie een baan te vinden in online marketing.

Niemand was het er mee eens. Logisch, want de technologie verandert zo snel in deze jaren (of zelfs maanden), dat onze kennis van ‘nu’ helemaal niet meer relevant kan zijn, wanneer wij ‘later’ aan een baan gaan beginnen. Maar om onze kennis op peil te houden zouden wij natuurlijk blogs en seminars kunnen volgen.

Ikzelf vind de online marketing kant erg interessant geworden deze afgelopen maanden, misschien zelfs interessanter dan product management. Het punt is alleen dat ik (en genoeg andere klasgenoten) gewoonweg nog niet weet wat ik ‘later’ worden wil. Als de politiek (en dus mijn financiën) het toelaat, ben ik van plan om na volgend jaar een master te gaan volgen. Maar welke en waar, dat weet ik zelf ook nog niet.. 

Tot slot kwam stelde Lars de vraag ‘ken jij je gast/klant?’. Sommige bedrijven denken namelijk te weten wie hun klanten en hun wensen zijn, door een soort enquête/vragenformulier mee te geven aan de klant. Maar hoe kom je, als bedrijf, dan wél te weten wie je klant is? Lars Boom had daar een mooi voorbeeld van. Hij was laatst op vakantie geweest met zijn gezin in een hotel. En bracht elke keer zijn kinderen rond 19:00 naar bed. Maar de medewerkers van het hotel (in de Filipijnen) moesten de klanten observeren, om achter hun gebruiken en gewoonten, interesses en wensen te komen. Na een aantal keer hadden zij het natuurlijk wel door dat het kinderbedtijd was om 19:00, en besloten daarom elke dag de bedden te verschonen en op te maken voor de kinderen van Lars.

Dat noem ik pas service! 

Ik ga de enthousiaste colleges van Lars Boom zeker missen, maar ik zal zijn tweets en blogs ook zeker blijven volgen! Ik heb veel van hem geleerd en ik hoop dat daardoor ook nog te blijven doen ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten