Populaire berichten

zaterdag 2 juni 2012

#volstrektnutteloos

De hashtag op Twitter is nutteloos.

De hashtag op Twitter heeft zijn functie alweer grotendeels verloren. Maar het was dan ook geen uitvinding van het miniblog zelf.





Hashtags werden vroeger gebruik bij IRC-chatnetwerken, waarbij het symbool (#) een chatgroep of een onderwerp aanduidde. Op Twitter beleefde het fenomeen enkele jaren terug een tweede jeugd. Dit kwam grotendeels door de Amerikaan Nate Ritter. Hij gebruikte in oktober 2007 de hashtag om bosbranden in Californië in zijn berichten aan te geven.

Tevens bewees de hashtag zijn bestaansrecht tijdens de Iraanse opstand. Aan de hand van de trefwoorden kan men onderwerpen snel terugvinden en blijven volgen. Tegenwoordig zijn daar zelfs applicaties voor. De hashtag is momenteel zo populair dat er bedrijven zijn die het (onzalige) idee hebben opgevat om met hashtags heel het internet in kaart te brengen.


De hashtag wordt steeds minder relevant door de miljoenen berichten die dagelijks geplaatst worden. Dit wordt vooral duidelijk als we het overzicht van meest gebruikte hashtags in 2011 bekijken: Bovenaan staat Egypt, gevolgd door Japan en Superbowl. Maar wie een jaar na dato nog iets wil weten over de kernenergieramp in Japan, komt met zoeken op #Japan helemaal nergens meer. Egypt hoeft ook niet langer te duiden op de Arabische Lente.

De houdbaarheidsdatum van een hashtag is dus gering en zijn relevantie verwatert met de tijd (kies een willekeurige hashtag bij hashtags.org en oordeel zelf). Om je te kunnen blijven onderscheiden zul je steeds complexere woordcombinaties moeten verzinnen. Al moet je daar ook weer mee uitkijken. McDonalds blies eerder dit jaar haastig een hashtag-campagne af toen de hashtag McDStories belachelijk werd gemaakt. De hashtag werd een bashtag.

Er zijn ook nog andere ontwikkelingen die de hashtag minder relevant maken. Voor sommige gebruikers zijn hastags een soort expressie geworden (#idontunderstandwhy of #improudtosay). Tevens is er ook een hashtag spam in opkomst. Bots die trending topics kapen en tweets op hun volgers afvuren, iets dat steeds vaker leidt tot overlast op congressen. Hashtag marketingBuild the hype, monitor the Chat – begint zo langzamerhand vrij complex en aardig risicovol te worden.

Er dient dus een ander systeem te komen om onderwerpen te labelen, te volgen en de zwaarte van hashtags en trending topics te bepalen. Gebruikers zouden bijvoorbeeld hun Twitter-profiel kunnen uitbreiden met trefwoorden waar ze veel over twitteren, of waar ze verstand van (menen te) hebben. Op die manier zou je iemand kunnen volgen op basis van zijn profiel, interesses en expertise in plaats van zijn Twitter-naam. Wanneer hun hashtags (door zoekmachines) worden gekoppeld aan deze profielen kan hun relevantie worden vergroot. Misbruik is ook in dit geval niet uit te sluiten, maar het zou een begin kunnen zijn.


Helaas heeft Twitter de functionaliteit van het microblog in de loop der jaren nauwelijks uitgebreid. In de beperking herkent men de meester, moet men gedacht hebben. Van langere berichten tot het invoegen van
duimplaatjes of foto’s, wordt het misschien toch eens tijd voor een serieuzere update.

Dus laten we vooral niet met zijn miljoenen tegelijk deze zomer de hasthag #olympics gaan gebruiken, want kennelijk heeft dit totaal geen nut. Deze miljoenen meningen zijn gewoon niet interessant, maar twintig interessante wel. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten