Populaire berichten

zaterdag 12 mei 2012

Be Green

Gastcollege TUI
Deze week had ik weer een gastcollege tijdens de lessen van international touroperating, over TUI Nederland en sustainable tourism. Dit gastcollege werd gegeven door Elise Allart, manager Sustainable Tourism TUI Nederland en Sustainable Development Coördinator TUI Travel Western Europe. Zij is al 10 jaar werkzaam bij TUI en heeft ons tijdens dit college uitgelegd hoe en waarom TUI aan duurzaamheid doet.

TUI is van oorsprong een staalbedrijf, maar merkte al gauw de groei van het toerisme om zich heen en besloot zich liever daar mee bezig te gaan houden. World of TUI, een Duits bedrijf, ging daarom fuseren met First Choice, een Engels bedrijf, en werd in 2007 ’s werelds grootste touroperator (TUI Travel PLC).


TUI Travel PLC bestaat uit vier sectoren: Mainstream, Accommodations & Destinations, Specialists & Destinations en Emerging Markets. De Mainstream markt onderscheidt zich ook weer van een aantal onderdelen, namelijk:
- Centraal Europa: Duitsland, Zwisterland, Oostenrijk en Oost Europese landen.
- Noord Europa: Groot-Brittannië, Ierland en Scandinavische landen.
- West Europa: Frankrijk, België, Nederland, Italië en Spanje.

TUI heeft verder de 15e grootste airline van de hele wereld, waar zij erg trots op zijn en heeft in totaal 146 vliegtuigen. Zij zijn actief in meer dan 180 landen en hebben 30 miljoen klanten, met een omzet van 13,5 miljard pond.

TUI Nederland is onderdeel van de World of TUI en heeft drie hoofdmerken, namelijk Arke, Kras en Holland International. Zij zorgen samen voor een omzet van 1,4 miljard euro, hebben 1,2 miljoen klanten en beschikken over meer dan 75 vakantielanden.

Wat is duurzaam toerisme?
Volgens de klas gaat het om het bekende riedeltje ‘people, planet and profit’. Maar TUI omschrijft duurzaam toerisme als ‘vakanties met respect voor mens, dier en natuur’. Dit komt natuurlijk op het zelfde neer, maar dan in makkelijke en duidelijkere woorden voor de consument.

Waarom duurzaam toerisme?
Bedrijven doen aan duurzaam toerisme om de kwaliteit van bestemmingen te beschermen, omdat zij zich (mede)verantwoordelijk voelen voor de natuur. In 2003 heeft de ANVR eisen opgesteld waar touroperators aan moeten voldoen, qua duurzaamheid. Dit zijn geen hoge eisen en dus haalbaar voor iedereen. ANVR heeft dat expres gedaan zodat elke touroperator zijn eigen invulling kan geven en zij hopen dat ieder bedrijf de lat voor zichzelf iets hoger legt. Het streven van TUI is om voor te lopen op de regelgeving, aangezien dit ook gunstig is voor het imago. Zonder duurzaamheid krijg je als bedrijf te maken met negatieve media en dit heeft vooral betrekking op de grote touroperators, als TUI. Zij worden namelijk goed onderzocht. Een laatste reden kan de druk van de maatschappij, investeerders, klanten en milieuorganisaties zijn.

Hoe is TUI georganiseerd?
TUI is de nummer 1 op het gebied van duurzaam toerisme, en dit komt natuurlijk niet vanzelf. Allereerst heb je een goede strategie en beleid nodig, om te bepalen wat je wilt bereiken. Daarnaast moet de organisatie zich voor 100% inzetten en een aantal jarig plan bedenken. Elk jaar worden er nieuwe doelen opgezet binnen alle afdelingen van het bedrijf. De aangewezen werkgroepjes zorgen ervoor dat deze targets behaald worden. Voor TUI is het de bedoeling dat deze doelen ingeburgerd in het systeem raken en daardoor continue van kracht zijn. Na ieder jaar wordt alles weer geëvalueerd, om vervolgens weer nieuwe doelen op te stellen.
Het beleid van TUI hebben zij in een aantal krachtige woorden uitgedrukt, namelijk ‘koop groen, verkoop groen, deel groen, wees groen en geef het juiste voorbeeld’.
Iedere touroperator doet zijn best om de doelen gedeeltelijk te behalen, omdat de resultaten van de evaluatie gepubliceerd worden. Niemand wil een loser zijn, iedereen wil natuurlijk uitblinken. Als je alle doelen behaald hebt kom je in de groenste categorie A terecht. Na zo een evaluatie scan kun je als touroperator zien waar je volgend jaar beter op kunt scoren, dit helpt bij het bedenken van de nieuwe doelen.
Als je als touroperator trots bent op je bereikte resultaat, dan wil je dat natuurlijk wel aan de buitenwereld meedelen. TUI maakt daarom ieder jaar een uitgebreid/groot jaarverslag voor stakeholders, maar een compacter/kleiner boekje voor medewerkers en klanten.


Hoe ver moet je gaan?
TUI koopt bijvoorbeeld ook groene accommodaties, groen vervoer en groene excursies in.  Voorbeelden voor groen vervoer zijn green seats, zuinige motors en geen lijndiensten kiezen. Chartervluchten vertrekken namelijk alleen als deze vol zijn en hebben meer stoelen dan een lijndienst, wat voor een beter milieu zorgt. TUI heeft dit jaar al meer dan 375 groene accommodaties en staat daarmee aan de top, in vergelijking met andere touroperators.
TUI heeft het ook voor elkaar gekregen dat piloten hun koffer vol met kilo’s papier niet meer mee hoeven te nemen. Door middel van een usb-stick, is dit milieuvriendelijker voor de bomen, scheelt het gewicht en dus ook brandstof.
In plaats van eigen werknemers naar een vakantiebestemming sturen om werk uit te voeren, kun je ook samenwerken met de lokale bevolking, mits er geen kinderarbeid plaats vindt.
TUI heeft er ook voor gekozen om geen olifanten shows/excursies meer aan te bieden, omdat zij onvriendelijk behandeld worden. Een olifant heeft namelijk een zwakke rug (ook al lijkt dat niet zo)  en toch gaan er mensen op zitten.
Elise heeft ons ook uitgelegd dat all-inclusive duurzaam kan zijn. Toen zij dat vertelde dacht ik meteen bij mijn eigen ‘en al dat eten dat weggegooid wordt dan?’, maar daar moesten we even niet aandenken. De mensen die in een all-inclusive hotel/resort werken, krijgen namelijk hogere lonen omdat men daar natuurlijk geen fooi krijgt. Ook is dit hotel het hele jaar open en is er dus geen seizoenswerk. Tot slot werken er met name mensen van de lokale bevolking.
Tegenwoordig moet men bij sommige restaurants een boete betalen als je je bord niet leeg eet, dit zorgt er voor dat mensen minder opscheppen en er minder voedsel wordt verspild. Dit zou dus ook een geweldige uitkomst zijn in deze all-inclusive hotels.

Ik vond het een leuk en leerzaam college, met name omdat Elise heel enthousiast kon vertellen en je zag haar passie er gewoon bijna vanaf stralen. Niet iedereen denkt bij de dagelijkse dingen na over de gevolgen voor het milieu. Helaas komen de meeste klanten nu dus nog niet naar een reisbureau om een duurzame reis te boeken, dit zou TUI wel graag anders zien in de toekomst.

TUI heeft echt oog voor de wereld en hoe toerisme dit beïnvloedt. Het gaat bij TUI niet alleen om besparen, maar vooral om behouden. Op deze manier kunnen onze (toekomstige) kinderen straks ook nog genieten van alle mooie dingen die de wereld ons biedt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten