Populaire berichten

vrijdag 15 juni 2012

'The most challenging step of any journey is the first'.

Vorige week vrijdag kregen wij tijdens onze laatste schooldag (de tijd vliegt!) een gastcollege van Marjan van der Herberg. Zij is eigenaar van Rondreisopmaat.nl, voor reizen in Zuid-Afrika. Na het VWO heeft zij de opleiding NWIT in Breda gestudeerd, om vervolgens haar diploma NIMA-B te behalen. Marjan heeft onder andere gewerkt bij Hotelplan, Air France en ANWB Reizen. Bij de ANWB heeft zij de top bereikt en besloten een sprong te wagen in het diepe. Zij was dag in dag uit bezig met vergaderen en wilde daarom graag weer gaan reizen.




Als kind heeft zij op veel plekken in de wereld met haar ouders gewoond en ook daarna is zij blijven reizen, maar Zuid Afrika trok haar toch het meest. Het motto van Marjan is: 'The most challenging step of any journey is the first!'. En met dit in haar achterhoofd begon ze in september 2010 aan haar uitdaging.


Haar idee: met een eigen reisbedrijf online verre rondreizen faciliteren & verkopen op een schaalbare wijze.
De rondreizen worden op maat gemaakt, met de expertise van lokale reisspecialisten en deze worden geboekt bij de bron, tegen lokale tarieven met Nederlandse zekerheid.

Allereerst moest er een ondernemingsplan worden gemaakt en hier gaf zij zichzelf 6 weken de tijd voor. Zij heeft onder andere klantprofielen en klantgedrag onderzocht en de concurrentie geanalyseerd met behulp van de SWOT. In de conclusie kwam naar voren dat alle concurrenten uit gingen van zichzelf (wij) en niet vanuit de klant en zijn wensen. Dit vond zij een gat in de markt en zag hierin ook haar kansen liggen. Zij wilde de wensen van de klant als uitgangspunt nemen, om samen te ontwerpen en te creëren. Marjan is erg ambitieus, maar wilde bewust klein beginnen. Dit had ook te maken met haar budget en om er zeker van te zijn dat haar idee goed uitpakte.

Marjan heeft aan klanten gevraagd welke naam zij moest kiezen voor het bedrijf. Zij dacht er heel moeilijk en ingewikkeld over, terwijl klanten juist van eenvoudig houden. Uiteindelijk is het Rondreis op maat geworden en dit was daardoor ook goed op Google te vinden. Haar website ging de avond voor de Vakantiebeurs de lucht in, in januari 2011.

Er moesten ook marketing activiteiten gedaan worden, om klanten te lokken. Met behulp van LinkedIn heeft zij aan haar netwerk hulp en ideeën gevraagd. Hierdoor kreeg zij bijvoorbeeld heel veel foto’s van Zuid-Afrika binnen. Tevens kreeg zij van het Zuid-Afrikaanse verkeersbureau ondersteuning en promotie materiaal en verder heeft zij flyers en affiches uitgedeeld op de Vakantiebeurs. Ook kreeg zij gratis aandacht van de lokale media en werd er een persbericht over haar bedrijf geschreven.

Om nog meer naamsbekendheid te creëren, bedacht zij een virale marketing actie en dit werd een groot succes. Via de Vakantiebeurs, het Zuid-Afrikaanse verkeersbureau en haar eigen website gaf zij aan op zoek te zijn naar een Mystery Traveler, die drie weken (gratis!) op reis door Zuid-Afrika wilde. De voorwaarde van deze reis was wel, dat je tijdens je reis zou bloggen met daarin foto’s en video’s. Je kon je opgeven door een motivatie te sturen. Hoe vaker je deelde, hoe meer kans je maakte. Uiteindelijk heeft het in totaal 1700 motivaties opgeleverd, 8000 e-mailadressen en 1150 nieuwsbrief aanmeldingen. De blogs van de winnaar en winnares, die deze reis 3 juli gaan maken, kun je volgen op http://www.rondreisopmaat.blogspot.nl/.

Marjan kreeg veel reisaanvragen en boekingen doormiddel van persoonlijk contact, zoals op de Vakantiebeurs waar zij echt in gesprek met de potentiële klanten ging. De Vakantiebeurs gaf ook goed inzicht in het type klanten en hun wensen. De doelgroep die Marjan wil aanspreken zijn de 50 tot 65 jarige mensen. Andere leeftijdsgroepen zijn natuurlijk ook welkom, maar zij denkt dat deze leeftijdsgroep haar reizen het meeste aanspreken. Deze doelgroep wil een fysieke brochure en niet alleen een website.
Aangezien haar klanten deze Zuid-Afrika reizen, maar één keer in hun leven zullen maken, moet Marjan het vooral hebben van mond-tot-mondreclame. Daarom vraagt Marjan aan al haar reizigers een leuk stukje over de reis te schrijven voor op de website. Dit zorgt ervoor dat andere klanten enthousiast worden gemaakt en een soort hou vast hebben, een soort voorbeeldreis.


A
an het einde van het college gaf zij aan dat ondernemen heel veel tijd kost. Dat het 365 dagen per jaar hard werken is, maar dat je ook 365 dagen vrij kan nemen. Zij raadt ons echter aan, eerst ervaring op te doen voordat wij dezelfde stap nemen.

Marjan kwam heel spontaan en energievol over tijdens dit gastcollege. Ook kon zij heel boeiend vertellen en daardoor de aandacht van de hele klas erbij houden. In de laatste 15 minuten werden er ook heel veel vragen gesteld uit de klas. Ik vond het een leuk college, maar ik zou zelf nooit zo’n sprong durven wagen en vooral niet op die leeftijd. Ik denk dat iedereen wel respect voor haar heeft, dat zij dit heeft durven doen en vooral na zo’n top baan bij de ANWB.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten