Populaire berichten

vrijdag 30 maart 2012

Lectures ITB Berlin 2012




Lecture
‘De ontwikkeling van de wereldeconomie en de situatie in Europa.’ door Prof. Dr. Dres. H.c. Hans-Werner Sinn.
De wereldeconomie is hersteld van de zware recessie in het jaar 2008 en 2009. Veel landen hebben op de recessie gereageerd, door zich te verontschuldigen en economische stimuleringspakketten samen te stellen. Nu worden landen zoals Griekenland, Portugal, Spanje en Italië door faillissement bedreigd. Europa heeft hierop gereageerd door een reddingscherm boven de Eurozone te spannen, voor de landen die in de problemen zitten door schulden op de kapitaalmarkt. Maar of dit scherm zinvol is, is weer een andere vraag. Hans-Werner Sinn beschrijft tijdens zijn lecture de problemen van het reddingsplan. Hij toont aan in welke richting de internationale kapitaalstromen neigen te gaan en welke gevolgen dit heeft voor de economische ontwikkeling in Europa. 

Prof. Hans-Werner Sinn vertelde dat het het beste is als Griekenland losgelaten wordt, dan kunnen zij namelijk pas echt gaan groeien. Op dit moment wordt het probleem in stand gehouden door de rijke landen. Deze blijven maar geld geven, waardoor er geen inflatie plaats vindt. Hierdoor worden de kosten kunstmatig hoog gehouden en zullen de Grieken er nooit zelf uitkomen. Zij leven nu boven hun stand. Dat ‘geld lenen’ gaat net zo lang door totdat de rijke landen zelf geen cent meer te makken hebben of hun interesse verliezen, waardoor er hetzelfde zou gebeuren als nu. 
Als Griekenland uit de EU zou stappen, dan dalen de prijzen en kunnen zij op eigen kracht weer verder groeien. Helaas gebeurt dit niet, want Duitsland en Nederland willen helemaal geen inflatie en denken alleen maar aan hun eigen hebben en houwen. 
Hetzelfde geldt voor Portugal, die kan ook maar beter uit de EU stappen want het gaat nooit wat worden zo. Portugal kan dus het beste voor zichzelf gaan zorgen.
Spanje en Italië mogen wel in de EU blijven, zij zullen het namelijk wel net op het nippertje redden. Deze landen worden namelijk steeds iets meer waard en de rest van de EU iets minder, waardoor de economie weer gelijk zal trekken.




Lecture
Ik denk zelf dat het nooit zover gaat komen dat Griekenland en Portugal uit de EU zullen stappen. De 'rijkere' landen zullen er denk gewoon geld in blijven pompen, om zo de EU te redden. Ook denk ik dat het niet verstandig is als Griekenland en Portugal eruit stappen, omdat zij zelf nooit in staat zijn om zichzelf te redden in deze 'zware' tijden. Zij zullen dan ook weer terug moeten stappen naar hun oude munt, wat erg veel geld kost en de handel met andere landen zal gaan belemmeren.

‘Consumer and travel trends in times of the financial crisis’ door Matthias Hartmann.
Duitsland is in het jaar 2011/12 met 5% gegroeid qua verkochte vakanties ten opzichte van het jaar ervoor. Nederland en Engeland zijn juist met -2% en -5% gedaald. Op de Duitse markt doen de vakanties naar de bestemmingen als Turkije en Spanje het goed, maar Egypte zwakt af vanwege de Arabische Lente. Voor de Nederlandse markt geldt ongeveer hetzelfde, maar Turkije doet het bij ons beter dan Spanje. Vakanties naar Spanje en Turkije nemen op de Engelse markt echter af.
Duitsland, België, Oostenrijk en Bulgarije zijn de enige landen in Europa die bereidt zijn geld uit te geven, omdat zij optimistischer zijn over de economie.

In 2010 is er een onderzoek gedaan naar mensen uit Europa, op welke categorieën zij momenteel bezuinigen of besparen. Dit leidde tot de volgende resultaten:

- 38% zei te bezuinigen op eten en drinken.
- 38% op kleding en schoenen.
- 37% op uit eten gaan.
- 34% op grote uitgaven.
- 34% op uitgaan.
- 29% op vakantie gaan.
Dit betekent dat vakanties als een van de laatste dingen op wordt gegeven, dit is dus erg gunstig.

Verschillende doelgroepen in Duitsland gedragen zich anders in tijden van crisis. Gezinnen met een laag inkomen geven gemiddeld 15% minder uit dan gebruikelijk. Bij jonge families wordt er 13% minder uitgegeven dan normaal. Tevens geven studenten 9% minder uit. Gepensioneerde geven daarentegen 4% meer uit dan gemiddeld. De doelgroep die de crisis echt niets kan schelen zijn de singles, zij besteden maar liefst 17% meer geld.

Uit een enquête van 2010 is naar voren gekomen dat er onder de consumenten meer behoefte is aan vertrouwen en veiligheid. Aan avontuur en luxe is minder behoefte ontstaan.
Door slechte media berichten rondom de Arabische Lente daalde het aantal boekingen in februari/maart 2011, maar zaten in oktober 2011 alweer aardig op schema.




Hieruit blijkt maar weer dat de Arabische Lente toch niet zo heel veel invloed heeft gehad op het aantal vakanties, naar deze bestemmingen. Uit de mediaberichten komt namelijk een heel ander beeld naar voren. Voor de rest vond ik deze lecture niet heel boeiend, omdat het heel vaak ging over de Duitse markt.

‘Technology trends: the Google perspective’ door Dr. Bernd Fauser.
Bernd Fauser vertelde een aantal feiten over Google, namelijk:
In 2011 werden 15% van alle ‘travel searches’ via mobiele telefoons gedaan. Meer dan 20% van de zoekopdrachten op Google waren gerelateerd tot een locatie. Hierbij valt te denken aan navigatie op Google Maps of Google Earth, dat 1 biljoen keer gedownload is. Bijna 1 miljoen reis gerelateerde video’s worden per dag in Groot Brittannië bekeken. Youtube is overigens de nummer 1 online video site, de nummer 2 zoekmachine (Google staat natuurlijk op 1) en de nummer 3 meest bezochte website. Chrome zal de op één na meest gebruikte browser worden, maar momenteel staat Firefox nog op nummer 2. Google+ heeft meer dan 90 miljoen gebruikers wereldwijd en dit is heel snel gegaan. De tijd die er nodig is om 50 miljoen gebruikers te bereiken was bij Google+ maar 88 dagen, terwijl het bij Twitter 1096 dagen duurde en bij Facebook maar liefst 1325 dagen. Google Wallet zorgt ervoor dat je geen portemonnee met coupons en membercards meer nodig hebt. Je kunt er zelfs mee betalen, maar de angst om hierdoor je mobiel kwijt te raken is bij de consumenten wel gestegen. Overigens is er nog een Google product, namelijk Google Goggles. Dit is een travel guide op je mobiele telefoon.

Tevens vertelde Bernd Fauser handige weetjes over Google, namelijk:
Als je naar de website www.google.com/flights gaat kun je je vluchten en vluchttijden zoeken. En dat allemaal in één oog opslag. Je ziet meteen met welke airline je vliegt, hoe laat, hoe duur en welke andere tijden/dagen er beschikbaar zijn. Ook kun je gewoon direct boeken, maar je moet dan wel betalen in US dollars. Dit is niet alleen zo met vluchten, maar ook met hotels. Dit kun je zien op de website www.google.com/hotelfinder.

Het draait natuurlijk allemaal om het plaatje van dromen, onderzoeken, boeken, beleven en delen.





Deze lecture was erg goed gepresenteerd en ik vond het zelf wel interessant. Veel dingen wist ik al van Google, zoals al die vele producten die zij hebben. Het laatste gedeelte vond ik niet heel boeiend, aangezien wij hier al les over hadden gehad van Marco Bijsterbosch. 


‘Forecasting global and European tourism – in cooperation with IPK International’ door Rolf Freitag.

IPK International is een specialist van hoge kwaliteit in de toerisme marktonderzoek. IPK International heeft ’s werelds meest uitgebreide toeristische database over de Europese, Arabische, Aziatische en Amerikaanse vakantie gedragingen. Deze lecture toont de laatste trends en feiten over wereldwijde en Europese reis gedragingen, inclusief een verwachting voor het reis jaar 2012.

Ondanks een aantal ‘Black Swan’ gebeurtenissen in verschillende delen van de wereld, zoals de Arabische Lente, de tsunami in Japan, overstromingen in Thailand en de economische crisis, was 2011 een goed reis jaar. Er was namelijk 5% groei ten opzichte van 2010. Zelfs is er een record behaald qua het aantal buitenlandse vakanties (750 miljoen) wereldwijd. Tijdens deze buitenlandse vakanties is er in 2011 828 biljoen Euro besteed. Europeanen gingen vaker op vakantie in vergelijking met 2010, maar dit heeft het hoogste record uit 2008 niet overstegen. Europeanen namen samen 414 miljoen buitenlandse vakanties, dit is een groei van 3,5%. Sinds 2008 waren de vakantie uitgaven niet meer gestegen tot in 2011, toen gaven de Europeanen maar liefst 348 biljoen Euro uit.

Uit een onderzoek is gebleken dat Europeanen een voorkeur hebben voor strandvakanties, dit segment is met 5% gegroeid. Terwijl stedentrips zelfs met 9% gegroeid zijn. Tot slot daalden de wintersportvakanties met 1% in 2011.
De Europese landen beleefde verschillende ‘ups-and-downs’ in 2011. Groot Britannië was het enige land dat vorig jaar geen groei heeft ervaren, terwijl Duitsland, Nederland, Frankrijk, Italië en Spanje 1 tot 2% gestegen zijn. Toch heeft Rusland een groei van maar liefst 13% weten te behalen en Zwisterland van 9%.
The World Travel Monitor beschreef volgens Rolf Freitag, dat Duitsland al enige jaren een verschuiving van buitenlandse vakantie naar eigen land ervaart. Dit blijkt nu echt een Duitse trend te zijn, want in 2011 zijn er zelfs 5% meer vakanties gehouden in eigen land. Ondanks dat de buitenlandse vakanties ook een stijging hadden van 4%, dit zijn 52,7 miljoen vakanties. Wel zoeken de Duitsers het steeds dichter bij huis en gaan vaker naar de omringende buurlanden. De voorkeur van Duitsers gaat als eerst uit naar Oostenrijk, gevolgd door Spanje en Italië. Andere populaire bestemmingen zijn Turkije, Frankrijk, Nederland, Griekenland en Kroatië.
IPK verwacht een kleine gemiddelde stijging van 2% in het wereldwijde toerisme in 2012, ondanks de economische recessie. In Azië wordt een stijging van 4% verwacht en in Latijns-Amerika een stijging van 6%. Europa krijgt maar met een stijging van 1% te maken en Noord-Amerika zelfs met een daling van 1%. Tevens verwacht IPK in het jaar 2012 een forse stijging van het aantal online boekingen. Consumenten zullen in 2012 meer op zoek gaan naar reisinformatie via social media en smartphones.


De trends en het gedrag van de reizigers die Rolf Freitag tijdens dit college uitlegde, vond ik erg interessant om te weten. Ook vond ik het leuk om te horen wat de toekomst in petto heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten