Populaire berichten

maandag 2 april 2012

Gastcollege - Sound Of Data

Op 21 maart hadden wij van de minor E-touroperating te Inholland Diemen, een gastcollege van meneer Koen van het bedrijf Sound Of Data.
Voor dit gastcollege moesten wij per persoon twee vragen bedenken. Aangezien niemand aan het begin een vraag durfde te stellen, of omdat iedereen zo lui was geweest om geen vragen vooraf te bedenken, begon Koen maar meteen met het vertellen van zijn verhaal.

Sound Of Data heeft een jonge hondenmentaliteit, of zoals Koen mooi vertelde ‘niet lullen maar poetsen’. De 35 werknemers die in dienst zijn, zijn allemaal technisch, gretig, nieuwsgierig, oplossing zoekend en niet al te ‘nerd’ achtig. Het bedrijf Sound Of Data wil geld verdienen op transacties, dus richten zij zich niet op het maken van applicaties, maar op de ‘intelligente’ technologie erachter. In 1993 in Rotterdam is het bedrijf ontstaan, omdat zij geïnteresseerd waren in de technologie achter het internet en later achter Google. Uit een organogram van de gemaakt powerpoint, valt eigenlijk af te lezen dat Sound Of Data eigenlijk twee bedrijven zijn. Met aan de ene kant ‘CCS & Media’ en aan de andere kant ‘Travel’.

Koen vertelde ook dat wij ons geen zorgen hoefde te maken, als wij nog nooit van dit bedrijf gehoord hadden. Zij zijn namelijk een B2B bedrijf, een ‘business to business’ en geen ‘business to consumer’. Enkele klanten van Sound Of Data zijn H&M, TUI, Transavia, RTL en The Phone House.  Tevens vroeg hij zich af of wij wisten wat een ‘IVR self service’ was, helaas wist niemand uit onze klas hier een antwoord op. Waarop hij weer vroeg of we ooit van de programma’s Idols, The Voice Of Holland hadden gehoord. Natuurlijk heeft iedereen dit wel een keer in zijn leven gezien, maar nu ging er bij sommige een belletje rinkelen. IVR self service, is het natuurlijk de sms- of beldienst van deze programma’s. Sound Of Data zorgt voor deze diensten bij verschillende bedrijven en hierdoor zijn ze ergens achter gekomen. Idols levert bijvoorbeeld aan het begin 200.000 stemmen voor elke kandidaat, om bij de tussenstand het verschil zo klein mogelijk te houden. Zo zullen de mensen dus meer op hun favoriet gaan stemmen. En dan bij de definitieve uitslag, haalt Idols haar 200.000 stemmen voor elke kandidaat weer terug, zodat er ineens grote verschillen (kunnen) ontstaan. Gemeen eigenlijk hé? Sound Of Data vindt dit zelf natuurlijk helemaal niet erg, want het geld blijft bij hun zo lekker binnenstromen!

Voor de luchthaven Schiphol hebben zij ook iets gemaakt, namelijk vluchtinformatie per sms. Uit een onderzoek was gebleken dat 80% van de Schipholwebsite bezoekers op zoek gaat naar vluchtinformatie.
Koen vertelde verder ook over verschillende verschuivingen door de steeds maar nieuwere technologie. Wat we vroeger per brief kregen, krijgen we nu al een aantal jaar per e-mail toegestuurd. Maar wat we normaal per e-mail kregen, krijgt men nu steeds vaker per sms of via een mobiele applicatie toegestuurd. Een voorbeeld hiervan is de vluchtinformatie met de definitieve tijden, deze krijgt men bij Amadeus toegestuurd via een persoonlijke sms. In deze sms staat een link, die je verwijst naar de mobiele website, met andere handige informatie. Je kunt tevens ook een vlucht boeken via een applicatie, 5 à 6% van de Transavia klanten doet dit al. Maar meer mensen willen liever zoeken via hun mobiel dan boeken. Denk maar aan een treinreis, je pakt je mobiel om op zoek te gaan naar bijvoorbeeld een leuke vakantie, zodat je alvast lekker kan wegdromen, maar boeken doe je niet.

Bij Sound Of Data moet alle informatie contextueel, persoonlijk en relevant zijn. Dit is bij onze ‘geliefde’ Groupon wel even anders. Als man zijnde krijg je ook aanbiedingen binnen over nagels lakken of hoge hakken, en of mannen daar nou op staan te wachten is weer een andere vraag. Daarom belanden veel van deze mails in de prullenbak en worden gezien als spam.

Mensen boeken het liefst waar producten of diensten het goedkoopst zijn. En ja je hebt er mensen bij zitten, die zelfs voor 1 euro verschil al over springen naar de concurrent. Erg (merken)trouw zijn wij de laatste jaren dus niet. Als de consument zijn vakantie geboekt heeft, bevindt hij zich in de zogenaamde ‘saving mode’. Hij zal weinig tot niets meer uitgeven voordat hij daadwerkelijk op vakantie gaat. Tijdens de vakantie daarentegen bevinden de consumenten zich in een zogenaamde ‘spending mode’ en daar speelt Sound Of Data goed op in. Dit geldt ook bij het shoppen, je gaat er met als doel ‘een broek van maximaal € 50,-‘ heen en komt met van alles thuis. Alle andere producten hebben namelijk geen maximum prijs, een ijsje koop je als je een ijstent ziet. Je gaat niet eerst alle ijstenten langs om te zoeken naar het goedkoopste ijsje. Hier moet men als bedrijf goed op inspelen en dus niet alleen naar de top van de ijsberg kijken.

Als mensen op vakantie gaan, hebben zij vaak veel stress. Dit gaat meestal over de heen- en terugreis. Als je als bedrijf hierop kunt inspelen, door de stress weg te nemen, dan doe je het erg goed. Voorbeelden van reisstress zijn; heb ik alles wel ingepakt?, douane controle, vertraging, huilende baby, waar moet ik eten?, presentatie en de transfer naar het hotel. KLM is hier erg goed in. Koen kwam met een eigen voorbeeld. Hij zat in een vliegtuig, die nog niet was opgestegen, naast een huilende baby. Dit is natuurlijk heel irritant als je je werk probeert te doen. Hij plaatste daarom een niet zo blije tweet met het vliegtuig en stoelnummer erachter op Twitter. Een stewardess kwam een paar minuten later naar hem toe, om hem te vertellen dat KLM een andere stoel voor hem geregeld had. Dat noemen we pas een goede service!


Koen verwacht dat mensen in de toekomst op de bonnefooi op vakantie gaan en de hotelovernachtingen pas boekt ter plaatse, via de booking.com applicatie. Je tikt in waar je bent, naar wat voor hotel je op zoek bent, wat je budget is, hoelang je wilt blijven en met welk gezelschap je reist. Via een applicatie kun je ook beenruimte boeken of een taxi bestellen. Hierbij kun je niet uit één optie kiezen maar uit meerdere, zodat mensen de goedkoopste taxi kunnen bestellen of met de beste service. Aangezien het mobiel internetten in het buitenland nu nog erg duur is, bevordert dit de technologie niet. Daarom zal er in de nabije toekomst meer wifi mogelijkheden zijn in het buitenland en minder datakosten, om de applicaties en verkopen te stimuleren.

‘Less is more’. Mobiele applicaties en websites moeten eenvoudig zijn in gebruik, mensen hebben weinig geduld om iets uit te zoeken en de laadtijd van de website wordt daardoor ook minder. De meeste bedrijven hebben een mobiele website, omdat deze makkelijker te maken zijn. Een applicatie moet je ontwerpen voor verschillende mobiele devices, dit kost veel tijd en geld. Maar de meeste bedrijven weten niet dat er via een applicaties veel meer geld te verdienen is, omdat de consument veel eerder via een applicatie producten of diensten koopt dan via een mobiele website.

Ook Pinterest, het vast pinnen van interessante dingen op een prikbord, is heel belangrijk. Hieruit is naar voren gekomen dat 80% van de gebruikers een vrouw is. Ja.. wij vrouwen hebben dus wel een beetje de macht over onze man, want wij bepalen de vakantiebestemming! Hier moet je als bedrijf echt even bij stil staan.

Tijdens dit gastcollege kregen we ook een aantal interessante filmpjes te zien, namelijk:



















Ik had zelf nog nooit gehoord van het bedrijf Sound Of Data, maar toen ik hoorde dat we een gastcollege van hen kregen had ik mij toch iets heel anders van het bedrijf voorgesteld. Ik dacht namelijk dat zij alleen maar applicaties maakten, maar dat doen zij dus niet. Zij hebben echt mijn ogen geopend en laten zien waarom ik voor deze e-touroperating minor gekozen heb. Je kunt als bedrijf met internet namelijk echt heel veel! Ben benieuwd wat de toekomst voor mij in petto heeft :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten