Populaire berichten

woensdag 2 mei 2012

Chameleon Code


QR-code wordt onzichtbaar

Volgens Joh. Enschedé Endeavour Media zijn onzichtbare scancodes visueel aantrekkelijker dan de gewone QR-codes. Daarom lanceert hij binnen enkele weken formeel zijn platform voor onzichtbare scancodes.

Na het scannen van deze onzichtbare code wordt men naar een voor mobiele apparaten geoptimaliseerde website geleid, net zoals bij de normale QR-codes. Een klein icoontje, van een kameleon, naast de advertentie moet aan geven dat deze scanbaar is.

Het Chameleon platform
is al enige tijd in gebruik. PostNL introduceerde de techniek vorig jaar als eerste met scanbare postzegels van Boudewijn de Groot en jubileumpostzegels van vijftig jaar Golden Earring. Ook posterijen in andere landen zijn hier inmiddels actief mee aan de slag. Nu wordt het platform breder ingezet, zelfs wereldwijd. Alle ‘ouderwetse’ print uitingen kunnen scanbaar gemaakt worden: posters, billboards, advertenties, visitekaartjes, postzegels etc. Volgens Joh. Enschedé Endeavour Media zouden scanbare bierviltjes in de kroeg kunnen worden gemaakt, waarmee je bij Heineken Champions League kaartjes kunt winnen, maar ook toegangskaartjes voor een popconcert.

De code is niet per definitie bedoeld om de QR-code te vervangen en beide technieken zijn te combineren, zegt Babak Monfared. Voordeel van de Chameleon Code is wel dat men de bestemming van die code kan wijzigen zonder dat de code zelf gewijzigd hoeft te worden.

Joh. Enschedé Endeavour Media wil op twee manieren aan de code verdienen. Een bedrag voor het aanmaken van de scan, en een tarief voor het aantal impressies. Klanten kunnen alles volledig online regelen. De Chameleon eXplorer app, is gratis verkrijgbaar.


Voor bedrijven lijk het mij bijvoorbeeld erg handig, bij het uitdelen van visitekaartjes. Deze onzichtbare scan neemt namelijk geen belangrijke ruimte in beslag, maar slechts een icoontje.
Aan de andere kant vind ik dat deze codes duidelijk vermeld dienen te worden en zij met relevante informatie moeten komen, aangezien de meeste consumenten nog steeds niet weten wat een QR-code is of inhoudt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten