Populaire berichten

dinsdag 1 mei 2012

Together we are stronger


Vorige week had ik een gastcollege van Frank ten Cate, over schaalvergroting in touroperating en efficiëntiewensen. Frank heeft tot voor kort bij Kuoni gewerkt en heeft in totaal al 12 jaar ervaring in de reiswereld, bij onder andere Cycletours en Baobab. 


Allereerst vertelde hij dat touroperators steeds groter en groter worden, door samenwerkingen of door activiteiten te bundelen met andere touroperators.
Door de opkomst van Social Media, is er meer B2C (business to consumer) contact. Het beïnvloed het bereiken van doelgroepen, omdat het gemakkelijker en kosteloos is, en touroperators meer rechtstreekse feedback krijgen van de klant. Touroperators kunnen nu hun klanten direct benaderen en hoeven daardoor geen of nauwelijks commissies te betalen. Het is een snelle Time2Market, omdat het contact dus niet meer via reisbureaus etc. loopt. Als touroperator kun je veel verschillende platforms creëren en daarop acties uitvoeren, zoals een prijsvraag, om meer klanten aan te trekken. Ook kunnen zij zich bezig houden met Joint Marketing, door bijvoorbeeld met een ander bedrijf een actie te houden op Social Media. Een voorbeeld hiervan is dat een avontuurlijke touroperator een gratis fitness abonnement weggeeft, als de klant bij hen een vakantie boekt naar de Ardenne.

Tevens kwamen de verschillende marktstrategieën aanbod. Zo heb je volgens Frank ‘Uni’ branding, dit houdt in dat een touroperator, bijvoorbeeld OAD, eigenlijk allerlei soorten vakanties aanbiedt van steden- tot cruise. ‘Hybrid’ branding betekent dat alles onder één merknaam staat, maar dat een touroperator daarnaast ook separate merken heeft met een eigen doelgroep. Kuoni is daar een goed voorbeeld van, want Koning Aap en Shoestring zijn separate merken. Tot slot bestaat er ook nog ‘Multi’ branding, hierbij vallen meerder merken onder één naam. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de ANWB.

Touroperators gaan zich de laatste tijd steeds meer differentiëren. Dit kan bijvoorbeeld door alleen maatwerk- of groepsreizen aan te bieden, of door zich alleen te richten op cultuurvakanties of juist met een avontuurlijk tintje. Touroperators kunnen zich ook onderscheiden qua product, door bijvoorbeeld alleen maar autovakanties aan te bieden. Of zich te richten op een specifieke doelgroep, zoals gezinnen of wandelaars. Maar dit kan ook qua budget, zo kunnen zij er bijvoorbeeld alleen voor kiezen om luxe vakanties in 4 en 5-sterrenhotels aan te bieden. Tot slot kunnen touroperators zich onderscheiden met inboud, outbound, accommodaties en airlines. TUI heeft bijvoorbeeld Arke Fly en Kuoni kan zorgen voor exclusiviteit bij een bepaald hotel.

Internationaal is er vooral sprake van ‘Hybrid’ branding. Denk maar eens aan TUI, zij heeft voor de Nederlandse markt de naam Holland International. Ook Kuoni heeft een andere naam in Scandinavië, namelijk Apollo.

Waarom zijn er internationale touroperators?
1. Omdat zij groei in de markt en groeipotentie zien.
2. Vanwege de risicospreiding.
3. Om touroperators te ‘kopiëren’.
4. Om kennis, techniek en vaardigheden te verkrijgen.
5. Omdat zij het zien als een buitenkansje.

Om een internationale touroperator te worden, kun je een nieuwe starten of een bestaande overnemen. Voor het starten van een nieuwe touroperator heb je natuurlijk veel tijd, geld, groei, kennis en bekendheid nodig. Daarom neigt men steeds meer naar het overnemen van een bestaande touroperator. Hier komen veel voordelen bij kijken. Men kan de naam en positie gewoon in-/overnemen en hoeven minder investeringskosten te betalen bij overname. Je kunt makkelijker nieuwe brands en productlijnen ontwikkelen, vanwege de (hopelijk) goede reputatie. Tevens kun je gebruik maken van de kennis en ervaringen van het overgenomen bedrijf. Maar je moet als bedrijf ook keuzes gaan maken. Blijf je in hetzelfde pand? Ga je de gebruikte systemen behouden? Hoe ga je optimaliseren?


Enkele voordelen voor het overnemen van een internationale touroperator, zijn:
- Centralisatie kosten
- Kostenbesparing
- Groter inkopen
- Marketingdeals
- Materialisatie

Er bestaan natuurlijk ook genoeg nadelen, zoals:
- Meer communicatielijnen
- Minder eigen identiteit
- Verlies van motivatie lokaal
- Centrale kosten lokaal
- Minder flexibel aanbod


Frank stelde aan het eind van zijn college de vraag ‘zijn wij samen eigenlijk wel sterker en beter?’. Niemand wist hier echt een antwoord op. Ieder nadeel heeft natuurlijk zijn voordeel, en andersom. Er moeten keuzes worden gemaakt, om efficiënter te werk te gaan. Maar er zitten nou eenmaal meer voordelen aan schaalvergroting, want dan is alles beter behapbaar. 
De keuze is dus aan jou, daar kwam het min of meer eigenlijk op neer. 


Ik vond dit college erg interessant. Er blijven dus steeds meer grote touroperators over, door overname en samenwerkingen. Ook zie je dat deze touroperators in verschillende landen actief zijn, om zo een efficiënt mogelijk businessmodel te hebben. In elk land kan de organisatie weer andere klanten aanspreken, zodat zij hun assortiment optimaal kunnen gebruiken. Dit college heeft mij inzicht gegeven in de reden waarom touroperators op een bepaalde manier handelen. Net als de oplossing, het overnemen van een bedrijf, heeft mij op andere ideeën gebracht. Ik had er zelf helemaal nog niet bij stil gestaan, dat het soms heel nuttig kan zijn om je op een andere markt neer te zetten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten