Populaire berichten

maandag 28 mei 2012

Is Nederland social media moe?

Wie de nieuwsberichten een beetje volgt, moet wel de indruk krijgen dat alle Nederlanders uren per dag bezig zijn met het schrijven van status updates en tweets. Zo schijnen wij de actiefste twitteraars ter wereld te hebben, zijn we het meest actieve Europese land op LinkedIn en lopen er van de 845 miljoen Facebook-leden toch al snel zo’n 6 miljoen in Nederland.

Kortom: Wij, Nederlanders, houden van social media. Of begint de liefde een beetje te bekoelen? Volgens Google Insights is dat laatste het geval. Kijk maar eens naar het aantal zoekopdrachten van mensen die hun social media accounts willen verwijderen. In de afgelopen twaalf maanden zagen we voor alle vier de grote netwerken in Nederland een toename. Vooral Facebook en Hyves moeten het ontgelden: In de tweede helft van het jaar willen drie tot vier keer meer mensen hun accounts verwijderen dan in het begin van 2011.


Nu geeft Google Insights geen absolute aantallen zoekopdrachten aan, alleen relatieve cijfers. Dus gebruik ik ook het Adwords hulpprogramma voor zoekwoorden. En dan zie je dezelfde stijgende lijnen, maar leer je ook dat inmiddels bijna 50.000 mensen per maand van hun Hyves account af willen, en dat maandelijks 22.000 personen Facebook zat zijn! Als zoveel mensen hun accounts ook echt verwijderen, dan moet dat dit jaar wel een enorme productiviteitsverhoging gaan veroorzaken..



Wie durft er nog in Facebook te investeren?
De grafiekjes hierboven riepen bij mij onmiddellijk de vraag op of Nederland uniek is in deze schijnbare social media moeheid, of dat het een internationaal verschijnsel is. Hyves speelt internationaal in ieder geval geen rol, maar hoe zit het met de andere grote netwerken?


Aan de hand van Google Insights zien we twee dingen. Ten eerste dat Facebook internationaal veel groter en bekender en meer gezocht is dan Twitter en LinkedIn. Maar ook: dat sinds december vorig jaar het aantal zoekopdrachten naar ‘remove Facebook’ gigantisch is gestegen! Nu zoekt niet de hele wereld in het Engels, maar als we er vanuit gaan dat de 40% Engelstaligen op deze wereld representatief zijn voor de rest, dan lijkt de snelle groei van Facebook er wel zo’n beetje uit. En groei zullen ze toch nodig hebben om de koers van het aandeel op peil te houden..

Dit alles kan te maken hebben met alle artikelen die op dit moment over Facebook geplaatst worden. De aandelenkoers is enorm gezakt en General Motors stopt met adverteren op Facebook. Ondertussen lees je overal dat 'playtime' over is en social media nu serieus resultaat op moet leveren. Dit resultaat blijft echter nog vaak uit, waar dan weer verschillende oorzaken voor te bedenken zijn. Kortom: we zijn er behoorlijk druk mee met z'n allen. Ik hoor van steeds meer mensen dat ze social media moe zijn, de nieuwigheid is er af, het is niet meer spannend, en wat heb je er nou eigenlijk aan?

Wereldwijd is gemiddeld twee procent van de abonnees een Like’er van zijn aanbieder. Dat een medium goed meetbaar is, betekent niet per definitie dat het ook waardevol is. Een telecombedrijf kan zijn prijzen verlagen om meer klanten te krijgen, maar het gaat niet om hoeveel klanten ze hebben maar om hoeveel die consument uitgeeft en hoe lang hij klant blijft. Er is dus geen verband tussen Facebook Likes en extra omzet.
Volgens John Strand is er daarentegen wel sterk bewijs dat social media kunnen helpen om supportkosten omlaag te brengen. Eigen discussiefora en diensten als Twitter en Facebook ontlasten de helpdesks van de aanbieders.


Het is mij ook wel opgevallen dat er steeds meer mensen zijn die hun Facebook profiel verwijderen. Meestal is dat maar voor een bepaalde tijd en verschijnen zij weer na een aantal maanden. Ook organisaties en evenementen die een profiel pagina hebben in plaats van een bedrijfspagina, heb ik zien wegvallen. Wereldwijde trends zie je vaak ook al in je eigen omgeving plaatsvinden.

Verder vind ik Facebook geen verkoop kanaal. Het is een manier om ‘always on’ te blijven bij je fans. Ik ben van mening dat je social media niet direct moet inzetten voor ROI, maar om een community te bouwen. En daar is Facebook een perfect platform voor.

Alles is tijdelijk, niets is voor eeuwig en de cycli worden steeds korter. Ik ben reuze benieuwd hoe alles er over vijf jaar uit zal zien..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten