Populaire berichten

woensdag 25 april 2012

Werkconferentie 'door de ogen van de toerist'

Na een maand lang vol met voorbereidingen was het dan eindelijk zo ver. Hogeschool Inholland Diemen organiseerde samen met Provincie Noord-HollandStadsregio Amsterdam en het Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB), het Werkconferentie Metropoolregio Amsterdam op woensdag 25 april 2012. Het thema van het congres was ‘door de ogen van de toerist’. Ondernemers en overheden in de Metropool actief betrekken bij de ontwikkeling van het toeristisch product en de promotie, was het doel van deze bijeenkomst. Er waren ongeveer 100 deelnemers aanwezig: ondernemers, directie/staf culturele instellingen, beleidsambtenaren regiogemeenten en Provincies NH en Flevoland, raadsleden en enkele wethouders. 

Tijdens mijn minor e-touroperating krijg je naast een extern project ook een intern project. Aangezien dit congres wel heel groot was, heeft men besloten twee projectgroepen samen te voegen om dit te kunnen organiseren. Eind maart begonnen de wekelijkse voorbereidingen voor het congres al en ik moet zeggen dat ik wel weer blij ben dat het voorbij is. Er gingen zoveel e-mails heen en weer en er waren genoeg miscommunicaties waardoor sommige het even niet meer zagen zitten. Maar het is ons gelukt en nu kunnen we eindelijk genieten van onze welverdiende rust! Al gaat het school leventje natuurlijk gewoon weer vrolijk verder..

Poster

De dag begon met posters en programma’s ophangen, lokalen van de workshops in de gevraagde opstelling plaatsen, het aansluiten van Twitter schermen, garderobe klaar maken, de benodigde materialen in de lokalen neerzetten en controleren, bewegwijzering door de school plaatsen, de auto’s op de parkeerplaats de weg wijzen en de overige gasten ontvangen bij het trein- en metrostation. Tussen 13:00 en 13:30 vond het ontvangen van de gasten bij de ingang met koffie/thee en de registratie plaats. Hier kregen de deelnemers ook een visitekaartje en het dagprogramma uitgereikt. Om 13:30 startte het plenaire programma met een opening van de dagvoorzitter Hans Luiten, gevolgd door een kort welkom van de wethouder van Diemen, Maïta van der Mark. Ongeveer een kwartier later vertelde de eerste spreker, Jan Olof Fritze, over ‘the power of the region’. Daarna volgde Marco Bijsterbosch, Inholland docent, waar het onderwerp ‘e-tourism’ aanbod kwam. Rond 14:15 begon de eerste workshopronde. De projectgroepen begeleidde de gastsprekers en de ingeschreven deelnemers naar de juiste workshop toe, waar de presentatie al klaar stond om het allemaal zo soepel mogelijk te laten verlopen. Er waren in totaal negen workshops per ronde, en de deelnemers konden zich van te voren voor twee workshops inschrijven. De eerste vier workshops hadden het thema ‘Destinatiekarakters’ en de laatste workshops gingen over ‘E-tourism’.

Workshops

  • De eerste workshop werd gegeven door Denise Heijmen, onderzoeker bij ATCB, met als onderwerp ‘wat kunnen verschillende regiobestemmingen van elkaar leren?’. 
  • De tweede workshop werd gegeven door Boudewijn Bokdam, projectcoördinator bij ATCB, met als onderwerp ‘hoe ‘laad’ je een bestemming tot een onderscheidend karakter, dat bezoekers trekt?’.
  • De derde workshop werd gegeven door Monique Vloeiberghs, studente Inholland, met als onderwerp ‘hoe gaat de pers over je bestemming schrijven?’.
  • De vierde workshop werd gegeven door Adri Doorneveld, beleidsadviseur toerisme bij stadsdeel Amsterdam Noord, met als onderwerp ‘hoe begeleid je als bestemming je karakter binnen het concept?’.
  • De vijfde workshop werd gegeven door Denise de Boer, manager fondsenwerving bij het Amsterdam Museum, met als onderwerp ‘hoe maak je als museum innovatief gebruik van de mogelijkheden van nieuwe media?’.
  • De zesde workshop werd gegeven door Martin Dieleman, commercieel manager bij Zoover Media, met als onderwerp ‘wat doet Zoover met consumer rated content?’.
  • De zevende workshop werd gegeven door Bas Bijtelaar, business manager bij Esri, en Kasper de Rooy van de Provincie Noord Holland, met als onderwerp ‘wat is het geheim achter een goede applicatie?’.
  • De achtste workshop werd gegeven door Koen Bavinck, vice president Travel bij Sound Of Data, met als onderwerp ‘mobiele toepassingen in de internationale reiswereld’.
  • De negende workshop werd gegeven door David van Zeggeren, projectmanager bij Sparked, met als onderwerp ‘het toegankelijk maken van cultuurhistorie’.
Na de eerste workshopronde was er tijd voor een pauze met koffie en thee. Rond 15:45 ging de tweede workshopronde van start, dit zijn dezelfde workshops als in de eerste ronde. Elk lid van de projectgroepen had een eigen workshop die hij/zij begeleidde en waar hij/zij contactpersoon voor was. Ook maakt iedere student een kort verslag van de bijgewoonde workshop, dit wordt eind deze week op de website van de MRA geplaatst. Wij, als studenten, kregen de hele dag door veel complimenten van de andere organisatoren en de deelnemers, voor onze goede begeleiding. Dit was natuurlijk erg leuk om te horen!

Ik begeleidde de achtste workshop van Koen Bavinck, Sound Of Data. Ik kende hem al van een gastcollege uit de vorige periode, waar ik ook over heb geblogged.
Sound Of Data heeft een jonge-hondenmentaliteit, of zoals Koen mooi vertelde ‘niet lullen maar poetsen’. De 35 werknemers die in dienst zijn, zijn allemaal technisch, gretig, nieuwsgierig, oplossing zoekend en niet al te ‘nerd’ achtig. Het bedrijf Sound Of Data wil geld verdienen op transacties, dus richten zij zich niet op het maken van applicaties, maar op de ‘intelligente’ technologie erachter.
Sound Of Data is een business to business bedrijf en bestaat uit twee takken, de ene tak regelt de Customer Care Service & Media en de andere tak is de Travel kant.
Enkele klanten van Sound Of Data zijn The Phonehouse, H&M, RTL zenders, TUI en Transavia. Sound Of Data regelt bijvoorbeeld de sms- en beldienst van The Voice of Holland, zodat de stemmen van de consument in goede handen komen.
Koen benadrukte dat Pinterest cruciaal is om je content naar de juiste doelgroep te krijgen, dit moet echt niet onderschat worden. Pinterest is een platform waar je foto’s op vast kunt pinnen, eigenlijk een soort digitaal prikbord. De klanten lezen tegenwoordig niet meer, maar scannen eigenlijk alles. Daarom is Pinterest een goed hulpmiddel, aangezien er alleen maar foto’s/video’s gedeeld kunnen worden. Tevens is het heel ‘Pinteresting’ dat 80% van de gebruikers vrouw zijn en de helft tussen de 25 en 44 jaar oud zijn. Vrouwen beslissen namelijk óf men op vakantie gaat, naar welke bestemming én voor welk budget.
Tegenwoordig doen klanten er alles aan om de allergoedkoopste reis te vinden en zijn dus nauwelijks merkentrouw. Als de klant een vakantie geboekt heeft, bevindt hij zich in de zogenaamde ‘saving mode’. De klant zal weinig tot niets meer uitgeven voordat hij daadwerkelijk op vakantie gaat. Tijdens de vakantie bevinden de klanten zich daarentegen in een zogenaamde ‘spending mode’. Zodra zij op Schiphol zijn aangekomen kopen zij een kopje koffie van maar liefst € 5,-, want dan maakt het ineens niets meer uit (je bent immers toch op vakantie).
Dit geldt tevens voor het shoppen. De klant gaat er met als doel ‘een spijkerbroek kopen van maximaal € 50,-’ heen en komt met een trui, stropdas, speelgoed en een ijsje thuis. Dit komt omdat alleen het doel een budget heeft en alle andere producten niet. Als men in de stad is gaan zij echt niet van de ene ijstent naar de andere ijstent lopen om op zoek te gaan naar het goedkoopste ijsje. Bedrijven moeten hierop in gaan spelen, door niet alleen naar de top van de ijsberg te kijken.
Als men als bedrijf een applicatie gaat maken, moet men er rekening mee houden dat zij een speld in een hooiberg zijn. Er zijn meer dan 500.000 apps waar je bovenuit moet springen. Zorg daarom voor een eenvoudige en gebruiksvriendelijke app, door alleen die informatie laat zien waar de doelgroep daadwerkelijk naar opzoek is. Tot slot moet er rekening gehouden worden met het feit dat er meer iPhone gebruikers zijn dan van Android. Het besturingssysteem iOS (Apple) is hiermee dus de juiste keuze.


De deelnemers en sprekers zagen tevens bij ontvangst, tijdens de pauzemomenten en na afloop een twitterfountain op het scherm in de centrale hal. Zij konden mee twitteren met de volgende hashtag #toerismemra en dit werd volop gedaan! Vele bleven enige tijd bij het scherm staan om alle tweets te kunnen lezen.

De dag eindigde weer met een plenair programma. Jan van Run, gedeputeerde Economische Zaken van de Provincie Noord-Holland, gaf een korte speech. Daarna sprak Iens Boswijk over de doorontwikkeling van Iens.nl, gevolgd door een afsluiting van de dagvoorzitter Hans Luiten. Tot slot was er nog gelegenheid tot een hapje en een drankje in de bar van Hogeschool Inholland Diemen.

MRA

Geen opmerkingen:

Een reactie posten