In het
begin van 2012 was de toekomst van het e-commerce regelmatig in het nieuws.
MediaCT heeft deze ontwikkelingen nauwlettend in de gaten gehouden. Hierbij een
opsomming van een aantal opvallende artikelen.
Europa stuurt op verdubbeling e-commerce in 2015
‘De ontwikkeling van e-commerce kan in 2015 zorgen voor twintig procent van de
banengroei’, zegt de Europese Commissie. Daarom presenteert Neelie kroes een
actieplan om het e-commercevolume te verdubbelen over vier jaar. Lees meer
Een op de drie winkels verdwijnt voor 2016
Een op de drie winkels zal binnen vier jaar verdwijnen. Dat stelt Cor
Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit. Lees meer
Consument zuiniger maar gaat meer online bestellen
Bezuinigen is het belangrijkste voornemen voor de Nederlandse consument, zo
blijkt uit het onderzoek van Wehkamp. Het goede nieuws: de Nederlander gaat
meer online kopen. Lees meer
Groeiende populariteit van Magento
Welk e-commerce pakket groeit het meeste mee in gebruik met de wildgroei
webshops? De engelse Magento-developer Tom Robertshaw deed onderzoek naar de
populariteit van verschillende e-commerce pakketten. Lees meer
Fysieke winkel duidelijke
succesfactor voor e-commerce
Puur online kopen lijkt zijn hoogtepunten te hebben gehad. Dat concluderen ABN
Amro en CBW-Mitex in een rapport over cross channel retail. ‘Hoe tegenstrijdig
het misschien ook klinkt: fysieke winkels worden een duidelijke succesfactor in
het nieuwe internettijdperk. Lees meer
CBS: webwinkels zien groei weer versnellen
De omzet van postorderbedrijven en webwinkels is het afgelopen kwartaal harder
gegroeid dan in het tweede kwartaal van dit jaar. De inkomsten vielen 6 procent
hoger uit dan in dezelfde periode vorig jaar, waar de detailhandel een
omzetplusje van 0,3 procent noteerde.
Lees meer
Allereerst
vind ik het gevaarlijk om te zeggen dat er een verdubbeling in e-commerce banen
gaat plaatsvinden. Natuurlijk komt er door meer omzet, meer banen in de online
sector vrij, maar die 20% banen moeten toch ergens vandaan komen? Ik denk dat
er om online omzet te realiseren minder mankracht per transactie nodig is, dan
om offline omzet te genereren.
Ik verwacht zelf ook dat er de komende jaren steeds meer winkels gaan verdwijnen.
Men krijgt het steeds drukker in zijn leven en gaat niet even ‘snel’ naar een
winkel om kleren te kopen. Tegenwoordig pak je je tablet er even bij en bestelt
zo een paar truien, die morgen al bezorgd worden. Daar hoef je de deur niet meer
vooruit.
Hierdoor denk ik dat de komende jaren het aantal webshops wel zal blijven
groeien. De meeste webshops zijn van slechte kwaliteit en met slechte service,
dit komt omdat het zo laagdrempelig is om een webshop te starten. Maar ik denk
dat de kwaliteit met de jaren wel steeds beter wordt, aangezien steeds meer
website ontwikkelaars Magento in het vizier hebben.
Doordat de consument al minder impulsief is met aankopen, moet je dus ook een
goede webshop hebben met daarop goede content. Tevens zal je webshop op zoveel
mogelijk plaatsen op het internet zichtbaar moeten zijn, vindbaarheid wordt
steeds belangrijker. Een webshop kan tegenwoordig niet meer zonder Google,
social media en affiliate. Tot slot moet je als webshop eigenaar zorgen voor interactie
met de klant en proberen zo uniek mogelijk te zijn, om je te onderscheiden van
de andere concurrenten.
Ik ben een 20 jarige studente uit Zuid-Holland. Ik volg de opleiding Hoger Toeristisch en Recreatief Onderwijs op het Inholland te Haarlem. Ik heb een half jaar stage gelopen bij Cycletours in Amsterdam. Momenteel volg ik de minor e-touroperating in Diemen. Voor deze minor moet ik een blog bijhouden over gastcolleges, excursies en artikelen met betrekking tot e-commerce.
Populaire berichten
-
Gastcollege TUI Deze week had ik weer een gastcollege tijdens de lessen van international touroperating, over TUI Nederland en sustainable...
-
Deze cartoon sluit heel goed aan bij de actualiteit van tegenwoordig en de gevaren die Web 2.0 met zich kan meebrengen. De laatste jare...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten