Populaire berichten

woensdag 18 april 2012

Gastcollege III - Lars Boom


Deze week had ik alweer mijn derde gastcollege van Lars Boom. Dit keer ging het over Online Marketing.

Allereerst vertelde hij over het laatste nieuws:
Facebook koopt Instagram voor 1 miljard dollar, terwijl Instagram er eigenlijk 2 miljard voor vroeg. Dit is een applicatie om foto’s te maken, effecten toe te voegen en te delen. Niet heel boeiend dus. Instragram users zijn hier overigens niet erg blij mee en daardoor stoppen vele ermee. Zij zijn namelijk bang dat alles overspoeld wordt met advertenties, net als wat er bij Facebook gebeurd is, terwijl het juist zo ‘schoon’ was.

Lady Gaga heeft haar eigen social network, Little Monsters opgezet. De fans en Lady Gaga kunnen hier allerlei dingen op posten. Om toegang te krijgen tot deze populaire website, moet je eerst je e-mailadres invullen. Hier wordt namelijk een ‘invite’ naar toegestuurd.

DrawSomething was erg populair en werd in 50 dagen maar liefst 50 miljoen keer gedownload. Maar nu loopt het gebruik van dit kinderspelletje fors terug. Ik denk dat de meeste mensen er gewoon op uitgekeken zijn, net als bij Wordfeud, en ben benieuwd wat de nieuwe rage van ‘nu’ gaat worden.

KLM introduceert Social Seating. Je kunt hiermee kiezen naast wie je wilt gaan zitten in het vliegtuig, door middel van een social media account zoals Facebook en LinkedIn. Handig voor een lange vlucht of om zakelijke contacten op te doen. Het voordeel van KLM is dat zij zo data van klanten kunnen verzamelen, om hun service te verbeteren en de vluchten zo aangenaam mogelijk te laten verlopen.

Pinterest wordt ook steeds populairder. Hiermee kun je foto’s, video’s etc. vastpinnen op een soort digitaal prikbord. Als gebruikers bijvoorbeeld klikken op een foto van een paar mooie schoenen, die op mijn prikbord staan, komen zij op de site terecht waar je deze kunt kopen.

En het leukste nieuwtje vond ik toch wel ‘Project Glass’ van Google. Lars Boom liet tijdens het gastcollege dit onderstaande filmpje van Youtube zien en iedereen zat er met grote ogen naar te kijken. Dit geloof je toch? Zou dit echt gaan gebeuren? Nou wie weet!.. Maar het zou de iPhone wel overbodig maken.



Vervolgens liet hij een paar van onze blogs in de klas zien en gaf daar feedback op. Tevens gaf hij als tip dat je via Google een heel ander thema voor je blog kunt downloaden. (Zoals je kunt zien heb ik dat dus al uitgeprobeerd, mooi hé!?) Lars Boom vertelde ook dat we ons niet hoeven te schamen voor onze schrijfkunsten, maar dat we het gewoon lekker moeten doen. Om meer pageviews te krijgen is het verstandig om links in je blog te zetten naar mensen, bedrijven of artikelen. Voor een lezer is het ook prettig als je tekst met een foto combineert, zodat hij kan zien waar je het over hebt.

Na het blogrondje vertelde Lars Boom over ‘Travel 2020’. ING gaat 11 juni haar uitkomsten presenteren over hoe zij denken dat de travelbranche eruit zal gaan zien in 2020. Door de vele ontwikkelingen op het internet zal er heel wat gaan veranderen, om meer aan de wens van de klant te gaan voldoen. Nu hecht men vooral veel waarden aan reviews van vrienden, waardoor men iets wel of niet gaat doen. Later wordt dit belangrijker voor de mensen die je niet kent, maar wel op jou lijken.
Hoe gaat men over een aantal jaar opzoek naar een vakantie? Ik denk niet dat dit nog zal gebeuren via een reisbureau. Tegenwoordig zoekt men op Google met twee of drie woorden. Dit zal volgens Google gaan veranderen naar een volledige vraag. Google geeft namelijk nu geen antwoorden, maar eerder tips of doorverwijslinks. Om beter aan de wens van de klant te gaan voldoen, zal Google dus met een echt antwoord moeten komen. Mensen zullen dus semantisch gaan zoeken. Hier is Google momenteel al mee bezig. We krijgen later dus antwoord via hen en niet via de website van een touroperator, als je opzoek bent naar een bepaalde vakantie. Dit zal een groot gevaar gaan vormen voor alle bedrijven, en met name de kleine. Maar misschien bedenkt iemand binnenkort wel een tweede soort Google of bestaat Google over een aantal jaar niet meer. Nou denk ik zelf niet dat dit zal gaan gebeuren, maar je weet het tegenwoordig nooit meer zeker.

Lars Boom vertelde ons dat hij een interessant artikel had gelezen, namelijk 'marketing wordt sociaal: van de 5 P’s naar de 5 A’s'. Iedereen kent de marketingmix met de 4 of 5 P’s tegenwoordig wel, maar is dit nog van ‘nu’? Aangezien er veel meer dingen online gaan, leek het Jeanet Bathoorn leuk om iets nieuws te introduceren. Een nieuwe marketingmix maar dan met 5 A’s: actie, alert, aandacht, ambassadeurs en aantrekkelijkheid. Zal de marketing over een aantal jaar echt hierin gaan veranderen?

Tot slot vertelde Lars Boom over ‘Webcare’. Volgens Lars Boom staat webcare en social media eigenlijk nog steeds in de kinderschoenen. Ook liet hij dit filmpje van Youtube zien, met daarin een voorbeeld van goede webcare:



Bedrijven moeten dus 24 uur per dag online zijn, maar de meeste bedrijven doen het vaak alleen tijdens de kantooruren. En klanten hebben tegenwoordig echt geen zin om vijf dagen op een reactie te moeten wachten, want dan hadden ze wel een brief per post verstuurd. Snelle reacties zijn gewoon essentieel en als bedrijf moet je de dialoog wel blijven voeren, en dus niet maar één keer antwoord geven. Wat je vooral niet moet doen is alleen maar zenden. Als je alleen maar tweet over acties dan wordt dit als spam gezien en dat vindt men buitengewoon irritant, waardoor je sneller ontvolgt zult worden. Ook moet je als bedrijf niet alleen maar een antwoord geven, maar ook links en tips. Lars Boom vroeg bijvoorbeeld aan Kruidvat waarom zij al dagen prominent cruisers aantonen, terwijl die al uitverkocht zijn. Kruidvat antwoordde daarop dat ze online uitverkocht waren, maar dat sommige winkels nog wel voorradig zijn. Dit is dus een slecht antwoord, want nu komt de vraag ‘in welke filialen?’ bij Lars Boom naar boven. Ook zou het leuk zijn geweest als het bedrijf zou hebben gezegd ‘wat is uw postcode? dan houden wij in de dichtstbijzijnde filiaal er één voor u achter’. Hier valt voor bedrijven dus nog veel te leren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten