Populaire berichten

dinsdag 10 april 2012

Het begin van het einde

Mobiel versus Computer

- iPad -
De dramatische groei van mobiel internet suggereert naar het begin van het einde voor de computer. Uit het onderzoek blijkt dat het onwaarschijnlijk is dat deze trend ooit zal afnemen. Er wordt verwacht dat het aantal mobiele gebruikers online fors zal toenemen, met een groei van meer dan 300 miljoen. In 2017 zullen mobiele gebruikers de hoofdbezoeker zijn van het internet. Vooral Apple gaat hier enorm van profiteren aangezien zij de meeste macht hebben op deze markt. Alle bedrijven moeten nu al gaan beginnen met het maken van een ‘vinger-vriendelijk’ geoptimaliseerde tablet versie van hun website. En het liefst ook nog een mobiele website voor de smartphone gebruikers. Voor het ontwerpen en ontwikkelen van een effectieve tablet en smartphone-vriendelijke website, heb je verschillende designs, navigatie en ontwikkel vaardigheden nodig.
In de laatste 6 maanden is mobiel internet met wel 72% gegroeid, waarvan de iPad als mobiel apparaat het hardst. Deze is in de periode van augustus 2011 tot en met januari 2012 met 12% gestegen. BlackBerry en Android zijn qua mobiel verkeer juist gedaald. Opvallend is dat luxe of technologische websites eerder bekeken worden via mobiel internet dan via de computer.
Uit het Nucleus Mobile Web Browsing onderzoek van januari 2012, blijkt dat dit nog maar het begin is van de mobiele revolutie. De meeste websites hebben zelfs een verdubbeling van het aantal mobiele apparaten gezien, tijdens het laatste half jaar van 2011. Ook zegt één op de drie online klanten dat zij voor 2014 een tablet willen gaan aanschaffen. De macht van Apple is zelfs nog groter geworden door de iPad's en iPhone's, die meer meer dan 85% van de mobiele online markt bezetten. Doordat de iPad 3 en de iPhone 5, dit jaar worden uitgebracht, zal Apple deze markt nog wel blijven domineren. De twee grootste verliezers zijn BlackBerry en Symbian, met een daling van maar liefst 62% en 87,5%.

Nucleus verwacht dat de mobiele online markt in 2017 gegroeid is van 72 miljoen (januari 2012) naar 383 miljoen. Hierbij zullen zij het aantal Pc-gebruikers gaan inhalen. Als bedrijf kun je dus moeilijk de mobiele gebruikers gaan negeren met deze cijfers. Nucleus heeft een aantal handige tips voor bedrijven met een website. Zij moeten, als echte minimum, hun website optimaliseren voor tablet door;

·         Touch te optimaliseren (swipe, pinch, tilt en zoom).
·         HTML 5 te gebruiken.
·         Afbeeldingen van hogere kwaliteit te gaan gebruiken.
·         het hebben van Re-cropped imagery, die de tekst en afbeeldingen automatisch aan de grootte van het scherm aanpast.

Ik had in mijn tienerjaren nooit verwacht dat ik later zou kunnen internetten op mijn koelkast (lees: mobiel), laat staan dat de computer verleden tijd zou worden. Toch vind ik de computer nog steeds veel handiger en praktischer dan mijn BlackBerry. Ik zie mijzelf later namelijk niet huiswerk maken op mijn mobieltje, daar is een toetsenbord en een muis toch even makkelijker voor. Misschien komt het ook doordat mijn computerscherm net op een bioscoop lijkt, maar dat even terzijde. Zelf ben ik niet van plan om voor 2014 een tablet aan te schaffen. Een mobiel, computer en een laptop lijkt mij toch wel voldoende. Ook vind ik het formaat van die tablets erg onhandig. Wat ik wél van plan ben is om een iPhone te kopen in 2013, dan is mijn BlackBerry abonnement namelijk verlopen. Aangezien Apple zo een groot marktaandeel heeft en er dus veel meer applicaties voor de iPhone zijn, lijkt mij dit een wijs besluit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten