Populaire berichten

vrijdag 6 april 2012

Gastcollege - David Elliot


In het begin van de minor e-touroperating kregen we ook elke maandag het vak trends. Één van die lessen was een gastcollege gegeven door David Elliot over de luchtvaart. David Elliot is een docent op het Inholland in Diemen, en heeft zelf gestudeerd aan de Hogeschool in Utrecht. Hiervoor werkte hij bij Philips, de Consumentbond en LetsFly. Tijdens deze les heeft hij veel trends toegelicht die zich afspelen in de luchtvaart. Ik vond de trends leuk en interessant om te weten, want ik heb de luchtvaart altijd al interessant gevonden. Misschien dat ik zelfs later ergens te vinden ben op Schiphol ;-)

David Elliot is geïnteresseerd geraakt in de luchtvaart door zijn eerste vlucht naar New York, 20 jaar geleden. Door een overboeking werd hij toen ge-upgrade bij British Airways.
Ook vertelde hij dat je het beste een vliegticket kunt kopen op dinsdagmiddag rond 15:00, dan zijn ze namelijk het goedkoopst van de week.
Voordat hij de trends ging toelichten kregen we eerst een Youtube video te zien, over een reclame van Virgin Atlantic.


De eerste trend die David Elliot toelichtte was ‘Meet and Seat’ van KLM. Dit een simpele manier om andere reizigers te ontmoeten tijdens je vlucht. KLM gelooft dat het ontmoeten van nieuwe mensen een goede manier is om een vlucht vol inspiratie te starten. ‘Meet and Seat’ wordt vaak gebruikt bij lange vluchten, of om niet naast huilende en schreeuwende kinderen te zitten, voor zakelijke klanten om nieuwe zakelijke contacten op te doen en natuurlijk voor de singles. Na het boeken van een KLM vlucht kun je je social media profiel delen, kun je zien wie er allemaal in het vliegtuig bevinden en waar en zo kun je de beste plaats uitkiezen naast een persoon met dezelfde interesses. 

De tweede trend is natuurlijk het gebruik van social media, door bedrijven. David Elliot had een goed voorbeeld laten zien van SAS (Scandinavian Airlines). Op Facebook vroegen ze aan hun klanten, welke nieuwe bestemmingen zij voortaan moeten aandoen en waarom. Dit creëert een band met de klant, omdat de klant het leuk vind om zijn mening te geven en daar iets mee te doen. Uiteindelijk heeft SAS toen de meest genoemde bestemming uitgekozen.

Een derde trend is het huren van een iPad bij een luchthaven, om bijvoorbeeld films te kijken tijdens het wachten of het vliegen. Zodra je geland bent kun je je iPad weer inleveren bij de luchthaven. Dit werkt zolang nog maar weinig mensen een iPad heeft.

Een vierde trend is het eten bestellen via een Applicatie. En niet gewoon een pizza die bij jou thuis bezorgd wordt, maar een pizza die bezorgd wordt tijdens het wachten in de gate. Je kunt hierop bijna alles bestellen zoals chinees, sushi etc. Kijk maar eens op horecatrends.com.

De vijfde trend is vooral zichtbaar in Korea, omdat het daar vaak koud is. De mensen daar vliegen vaak naar warmere landen. Maar veel mensen vonden het irritant om aan te komen in hun winterjas, of om die mee te nemen voor op de terugweg, want het kost ook ruimte in je koffer. Nou is daar wat op bedacht. Je kunt in Korea je winterjas afgeven in de luchthaven en weer ophalen bij aankomst.

Een zesde trend is de handbagagekoffer. Deze wordt door veel bedrijven gemaakt voor in het vliegtuig en volgens de afmetingen van de vliegtuigmaatschappijen. In het vliegtuig mag je namelijk gratis 10 kilo handbagage meenemen, wat erg handig is voor korte en zakelijke trips.

Één van de laatste trends die David Elliot toelichtte was de Porsche Panamera. Nu zul je vast denken, huh waarom is een auto een trend in de luchtvaart? Nou dat is heel simpel. Dit is één van de nieuwe Porches en vol met allerlei technologische snufjes, dus wie wil daar nou niet een ritje in maken? Al is het maar voor 5 minuten. Je moet daar natuurlijk wel veel geld voor neerleggen, dus het zijn voornamelijk zakelijke of belangrijke klanten die in een Porsche naar het vliegtuig worden gereden. Dit geeft de klant een bepaald gevoel en status.

Grappige reclameteksten van vliegtuigmaatschappijen zijn ‘sleep with your wife’ en ‘get well soon’. Dit houdt in dat de maatschappij zoveel vluchten heeft, dat je niet vreemd kunt gaan en elke avond bij je vrouw kunt slapen. De andere gaat over het kots zakje in het vliegtuig.

Ook werd ons verteld dat Dubai ’s werelds grootste vliegveld krijgt. Ze hebben er al één, maar die vinden ze te klein. Daarom komt er een tweede in het zuiden van Dubai. (Het zal eens niet..)

Als laatste vertelde David Elliot ons over de Snazzy Napper
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten